Dersin Adı | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CG 218 | Güz/Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin psikolojik danışmanlık ve rehberliğin tanım ve ilkeleri, rehberlik yaklaşımları ve alanları, psikolojik danışma kuramları, temel danışmanlık becerileri, okul öncesinde rehberlik hizmetleri, krize müdahale ve konsültasyon ve çocukla iletişim ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Psikolojik danışmanlık ve rehberliğin tanımı, öğrenci kişilik hizmetleri, rehberlik yaklaşımları ve alanları, psikolojik danışma kuramları, temel danışmanlık becerileri, okul öncesinde rehberlik hizmetleri, okul öncesinde kullanılabilecek bireyi tanıma teknikleri, krize müdahale ve konsültasyon ve çocukla iletişim |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberliğin Tanımı | Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 7-21 |
2 | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik İlkeleri | Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. S.3-21 |
3 | Rehberlik Yaklaşımları | Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. S.3-21/ Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 61-70 |
4 | Kişisel, Eğitsel ve Mesleki Rehberlik | Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 3-9. |
5 | Çocuk Gelişimi ile İlgili Film (video) izletimi | |
6 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kuramları | Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. S.119-139 |
7 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kuramlar | Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. S.119-139 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Temel Danışmanlık ve Rehberlik Becerileri | Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 66-76. |
10 | Okul öncesinde Rehberlik Hizmetleri | Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 38-45 |
11 | Okul Öncesinde Bireyi Tanıma Teknikleri | Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 267-302 |
12 | Krize Müdahale ve Konsültasyon | Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. S.300-317. |
13 | Krize Müdahale ve Konsültasyon Planı | Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. S.45-68. |
14 | Çocukla İletişim | Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yy’da Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım. S: 267-303/Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı.ss: 207-240 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Yeşilyaprak, B. (2016) Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım\\\\ Kuzgun, Y. (2011) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Nobel Yayın Dağıtım\n Hackney, H., Cormier, S. (2008).Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Ankara: Mentis Yayıncılık. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | M. Engin Deniz. (2011) Rehberlik, MAYA Akademi |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 4 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 21 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 65 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 35 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 11 | |
Final Sınavı | 1 | 17 | |
Toplam | 100 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanına katkı sağlayacak araç gereçleri oluşturur, farklı etkinliklerde kullanımını sağlar, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Çocuklar ve aileleri ile doğru, anlaşılır ve açık iletişim kurar; düşünce, bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | X | ||||
12 | Özel eğitime gereksinimi olan çocukların gelişim ve öğrenmesini geliştirecek becerilere sahiptir | X | ||||
13 | Çalışma ortamında sorumlu olduğu bireylerin gelişmesine yönelik çalışmalar planlayıp yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest